دیدبان

زیر ذره‌بین / دفع هجوم سنگین داعش در منطقه حمیمه

زیر ذره‌بین / دفع هجوم سنگین داعش در منطقه حمیمه

به گزارش گروه رصد دیدبان؛ منطقه بیابانی حمیمه در شرق استان حمص، کویری است که آخرین نقطه پیشروی نیروهای ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت به سمت دیرالزور به‌شمار می‌رود.
 این منطقه بیابانی، به دلیل دور بودن از مراکز پشتیبانی ارتش، محوری فعال به شمار نمی‌رود و داعش از این فرصت استفاده کرده و درپی شکستن خطوط و تصرف مراکز استقرار نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت و پس از آن باز کردن راه خود به سمت تدمر است. این بیابان تا شهر تدمر بیش از ۱۴۰ کیلومتر، تا شهر المیادین در دیرالزور ۸۰ کیلومتر، تا شهر دیرالزور ۹۴ کیلومتر و تا مرزهای عراق ۴۹ کیلومتر فاصله دارد.


مسیرهای دسترسی داعش به این منطقه خیلی سریع‌تر از نیروهای دولتی و محور مقاومت است، اما اهمیت این نقطه از آنجاست که تا فاصله ۳۵ کیلومتری شرق خود که ایستگاه گازی T۲ است، هیچ نقطه ایستایی وجود ندارد. به همین میزان در محورهای دیگر هم جایی برای ایجاد مقر وجود ندارد، بنابراین منطقه حمیمه از این جهت برای نیروهای نظامی اهمیت دارد و داعش در تلاش است که بار دیگر این نقطه را اشغال کند، ‌ چرا که در صورت اشغال آن، نیروهای متحد دستکم باید ۳۰ کیلومتر به عقب برگردند.

از این رو، طی روزهای گذشته حملات ایذایی داعش به نیروهای دولتی و محور مقاومت در این منطقه شروع شده و آن‌ها تصاویر و فیلم‌های متعدد را هم از حملات خود منتشر کرده‌اند. پس از این حملات ایذایی، با اعزام یک ستون به منطقه، تصمیم به حمله‌ای سراسری از چند محور به منطقه کردند. تا پیش از این، حملات با استفاده از یک یا دو تکنیکال با توپ‌های سنگین، یک واحد خمپاره‌انداز و مسلسل‌های سنگین به صورت نقطه‌ای صورت می‌گرفت، اما در حملات اخیر، داعش دست‌کم از بیش از ۳۰ خودرو و زره‌پوش استفاده کرد.


در این حمله حرکت پراکنده این ستون به وسیله پهبادهای دولتی و محور مقاومت شناسایی شد و ستون پنجم نیز در منطقه تایید کرد که داعش قصد حمله‌ای سنگین و گسترده دارد. از این‌رو نیرو‌ها نسبت به این حمله هوشیار شده و در آمادگی دفاعی کامل به سر می‌بردند. در این حمله داعش از ۵ خودروی انتحاری و ده‌ها عنصر انتحاری بهره گرفته و انتظار داشت که علاوه بر گرفتن تلفات سنگین از نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت، با اشغال حمیمه، غنائم لازم برای ادامه نبرد‌ها در منطقه را به دست بیاورد.


اما در طول چند ساعت نبرد سنگین، با ورود بالگرد‌ها و همچنین مشارکت فعال توپخانه مستقر در منطقه، نه تنها تروریست‌های مهاجم داعش شکست مفتضحانه‌ای خوردند، بلکه پنج خودروی آن‌ها به غنیمت درآمد، همچنین سه خودروی تکنیکال مسلح به مسلسل‌ و توپ سنگین نیز به غنیمت گرفته شد. چندین خودروی تروریست‌ها هم منهدم گردید، کما اینکه بخش عمده مهماتی که آن‌ها به همراه آورده بودند، به غنیمت نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت درآمد.
جنازه ده‌ها داعشی همچنان در منطقه وجود دارد و گروهی هم موفق به فرار به عمق بیابان شدند.


این حمله را باید جدی‌ترین و مهم‌ترین حمله سازمان‌ یافته داعش در طول دو ماه گذشته به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی و محور مقاومت از منطقه سد الوعر تا حمیمه دانست، داعش در طول مدت‌زمان گذشته به این فراست رسیده بود که نمی‌تواند با حمله نقطه‌ای به مناطق تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت آن‌ها را ناچار به عقب‌نشینی کند، بنابراین طرح تجمیع نیرو و همه از چند محور برای ادامه نبرد و استقرار در مناطق اشغالی را در دستور کار قرار داد که خوشبختانه این طرح که به گفته یک منبع می‌دانی، امریکایی‌ها هم در آن دخالت داشتند، با هوشیاری خنثی شد.

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن